Friendship

Rabu, Oktober 13, 2010

menuju kecanggihaan teknologi

sekarang ni zaman semakin maju dan macam-macam orang cipta untuk memudahkan kerja. bila semua dah guna teknologi IT ni, apa akan jadi kat manusia?
yelah, pernah tak kita terbayang yang semua kerja kita dibuat oleh mesin. nampaknya ramai lah rakyat malaysia ni berpenyakit. sebab dah tak payah nak gerak ke sana sini sebab semua nya di hujung jari.
kalau kerja kat ofis aduhai macam ner pulak ek? xperlu lah lagi nak terkejar2 untuk dateline kan. semua boleh buat kat rumah. boleh ke macam tu?


Sabtu, September 25, 2010

4D...MENGUNTUNGKAN

Salam semua,
hari berlalu dan syawal pun hampir ke penghujung..sekejap saje kan waktu berlalu.. Tengah syok-syok dapat duit raya dan pergi rumah terbuka sana-sini, tetiba saya berhenti kat kedai mamak nak beli air.Dengan keadaan cuaca sekarang yang kejap panas, kejap sejuk. dahaga la pulak. Tekak pun macam dah nak sakit ni sebab banyak sangat minum minuman berais.
Masa tengah berhenti tu, saya tengok satu kedai ni, Ya Allah ramai betul orang tak kira bangsa pergi. Dalam hati terdetik, apa pelaris kedai ni pakai sampai penuh sesak, kalau nak dikira dan di hitung memang menguntungkan. Yelah, zaman sekarang ni, bomoh saje yang diorang jumpa.Konon nya boleh tarik ramai orang. Dah macam sesat dah kan. Bila tengok papan tanda tu, rupanya kedai nombor ramalan atau orang sekarang panggil kedai nombor ekor. Rata-rata yang pergi melayu. Bangsa lain tu ada juga, tapi mereka lain. Bila saya tengok-tengok ramai juga orang bukan setakat orang muda tapi orang veteran pun ada. Aduhai, dalam hati terdetik, kan ke bagus kalau diowang ni menyimpan dalam bank, mungkin masa susah boleh juga membantu. Daripada mereka yang melabur kat kedai tu, memang lah bila kena tu duit yang kita dapat tu banyak dalam sekelip mata. Tapi bukan ke duit tu haram.
Bila kita membeli tu, bukannya nombor tu akan naik esok hari, kalau macam tu dah lama yang jadi kaya. yelah, beli dengan jumlah yang sedikit tapi pulangan nya berlipat kali ganda. Sekurang-kurangnya kita dah labur dalam jumlah yang agak banyak, dan pada masa yang sama mungkin nasib, nombor tu terkena, baru lah kita dapat balik duit kita tu, tapi mungkin jumlah nya berbeza dengan apa yang kita dah laburkan. Yang kaya dan semakin kaya adalah bangsa lain. Penguatkuasaan tak boleh ke membantu? mungkin dah jenuh agaknya tangkap, pas tu buat lagi..
kalau kita beli saham amanah saham nasional pun kita dapat untung juga hujung tahun, duit kita pun tak hilang.. bak kata pepatah, sikit-sikit lama-lama jadi bukit. betul tak?

Ahad, September 19, 2010

tradisi rumah terbuka

hai semua, salam satu malaysia.
Harap anda semua masih berada dalam keadaan sihat semasa aidilfitri ini. Yelah, time raya ni, macam-macam hidangan yang disediakan di tambah pulak musim panas. ada yang sakit tekak sebab banyak sangat minum ais. berhati-hati semasa makan tu, jangan nak pulun semua makanan yang dihidangkan. badan kita juga yang akan sakit.
masih ada yang dalam bercuti lagi ker? hai seronoklah cuti lelamakan. dapat pergi menziarah kaum keluarga dan sahabt handai. besok pagi, saya baru je nak start keje. Biasalah lah kan bila dah cuti lama ni, rasa malas jer nak pergi kerja.
tahun ni, saya sekeluarga tak buat pun rumah terbuka, cuma buat bbq untuk family and adik beradik yang terdekat je. yelah, ada yang cuti sekejap, jadi kalau tak ramai macam tak meriah la buat rumah terbuka. kat ofis pulak besok baru nak buat majlis jamuan hari raya. Em program yang terselit dalam kepala ni apa lagi kalau bukan nak bergaya dengan baju raya masing-masing. nak jadi vogue sekali sekala.
department kami cuma nak buat tema hitam putih. ala classic gitu. mesti seronok kan. ish dah tak sabar ni nak tunggu esok..ish macam budak kecik daa.
saper yang ada buat rumah terbuka tu, jangan lupa jemput rakan blogger ni, mana lah tahu, dekat..boleh gak menyinggah..
oklah, selamat berhari raya. jangan makan lebih-lebih, nanti ada yang masuk wad sebab tekanan darah naik..jumpa lagi..


Ahad, September 12, 2010

takziah buat keluarga datuk sosilawati

salam semua readers,
hari ni kita di gemparkan dengan berita kematian jutawan kosmetik yang dipercayai hilang pada 30 ogos yang lalu bersama 3 lagi rakan beliau.
kematian beliau yang menyayat hati,sungguh tak disangka. dibunuh dan dibakar. Ya Allah, sungguh kejam perbuatan manusia sekarang.
semoga keluarga dan anak2 allahyarhamah datuk sosilawati redha dengan kejadaian yang menimpa, memang lah kita sebagai orang luar hanya tahu bercakap dan tak merasai apa yang mereka hadapi. tapi sebagai umat islam, doa tu sebagai bekalan semoga roh di tempatkan di tempat orang yang beriman.

Jumaat, September 10, 2010

selamat hari raya minal aidil wal fa izin

hai semua, salam dan selamat hari raya
Berlalu lah sudah ramadan, sekejap je waktu berlalu kan. hari ni semua umat islam meraikan hari lebaran setelah sebulan berpuasa. Amacam, puasa cukup ke tak? hari ni semua orang bergaya dengan fesyen2 baju baru yang pelbagai warna,adat kunjung mengunjung jangan di lupa. Masa ni lah kita yang selalu tak jumpa berkumpul reramai. meriah kan dengan suara anak-anak kecil yang sangat riang.

raya kali ni, saya dengan family tak balik kampung yelah kami memang dah duduk kampung, jadi tunggu saje kedatangan tetamu yang jauh dan dekat menziarah. menu apa yang best yer pada hari raya selain menu wajib iaitu lemang. macam-macam makanan terhidang tapi bagi yang ada penyakit tu, beringat2 jangan sampai masuk wad pulak. kalau nak berdiet time raya ni, em tak da lah jawapan nya, terliur tengok hidangan yang macam2 jenis. Duit raya macam ner pulak? kanak-kanak jer yang dapat tapi kalau dewasa tu kena tengok2 jugak, kalau nenek2 kita kena bagi juga, yelah masa ni lah kita nak bersedekah. yang paling kelakar bila sampul raya pun dah ada reke bentuk duit, lagi lah seronok walaupun isi kat dalam tu tak sama dengan jumlah sampul raya. macam-macam gelagat.

sempena hari raya yang mulia ni, saya nak ucapkan selkamat hari raya maaf zahir dan batin kalau sepanjang saya ber blogging ni ada yang terguris rasa, tersilap kata, maaf di pinta. sapa blogger yang duduk area negeri sembilan tu boleh lah berkunjung ke rumah saya kat rembau. luar dari negeri sembilan pun boleh datang...nak alamat ker?kampung batu, rembau negeri sembilan. ..yang tahu boleh datang yer..rumah sentiasa terbuka untuk para tetamu.

Sabtu, September 04, 2010

Dah tua buat cara tua

hi readers salam 1 malaysia,

bila dengar jer perkataan tua ni semua rasa takut yelah muka dh berkedut dan berkeriut, dah tak cantik, dah takda nak make up dengan gincu merah menyala. sape yang penah tengok orang yang dah berusia macam tu. Ada memang ada, tapi tak banyak, wanita ni tetap nak jaga kecantikkan walaupun dah tua, suntik botok nampak jadi muda. eh bukan botox tapi collagen.

itu bagi perempuan, tapi bagi lelaki pulak kalau tua semakin suka pulak. tak semua lah tapi rata-rata yang saya tengok semua macam tu. semakin tua semakin berisi, eh betul ke tu, apa yang aku merepek ni. hahahah. yelah aku tengok budak2 muda sekarang ni sibuk benar mencari lelaki tua, ni sebab poket penuh atau memang sayang sepenuh jiwa. tapi aku kesian lah kat sahabat aku yelah, masa susah, sesama dengan bini die mencari rezeki, tapi bila dah senang, anak-anak dah besar, dah kerja lain pulak agenda yang dia simpan. menikah satu lagi dengan ibu tunggal. aduhai isteri jadi menderita sebabkan sikap suami yang macam ni. nak cari pucuk muda. em kita tahu la lelaki boleh kawen 4, tapi tak kenang ke pengorbanan isteri tu masa susah, dah senang bukan nak tambah amal ibadat tapi nak menambah kan beban. Dah mencecah usia hampir 60 tahun tapi taste tinggi, nak cari yang umo dalam lingkungan 20-30 an..

aduhai, kalau realiti madu tu memang manis, tapi bila terjadi dalam hidup madu tu pun dah jadi hempedu dah, pahit..kawen senyap-senyap dah nak dekat 2 tahun, bila semua rasie terbongkar bila isteri menyiasat dan mencari bukti dan ternyata, selama 2 tahun dia hanyalah tempat persinggahan sementara.hancur luluh hati si isteri bila dapat tahu, tapi si suami buat seperti diorang ni loving couple of the year. hakikatnya, anusia bertopeng...insaflah kamu wahai MR K, kesian kan lah pada anak2 yang masih kecil, yang masih mentah, yang masih tidak tahu apa yang jadi pada dirinya. sangat kejam kan, tapi sekarang ni manusia semakin berani menggunakan senjata sebagai alat untuk membalas dendam.busuk nyer hati


Selasa, Ogos 31, 2010

merdeka ke 53

hai malaysia,
hari ni negara kita menyambut hari kemerdekaan yang ke 53 tahun, itu bermakna kita bebas penjajah selama 53 tahun. syukur kan sebab malaysia ni negara aman damai tapi sekarang ni macam dah nak huru hara apabila masyarakat sekarang memainkan isu perkauman. tak serik ke nak hadapi peristiwa 13 mei. darurat. ish tak dapat aku nak bayangkan macam mana lah keadaan kita ketika itu. mampu ke kita bertarung seperti zaman dahulu.

merdeka kali ini lagi istimewa, yelah ketika semua umat islam menyambut bulan ramadan masa ni juga kita meraikan hari merdeka.

kenangan paling best time merdeka ni, aku rasa sambutan percikan bunga api yang menghiasi langit. rasa seronok kan. tapi takkan setakat bunga api jer kan, ish aku ni, tak menghayati lansung. tapi aku juga merasa bertuah sebab dilahirkan di dalam bulan kemerdekaan. tapi belum la mencecah 53,baru 20 an. seronok juga sebab semua orang mengingati tarikh yang sama pulak dengan hari jadi kita,syukur alhamdunillah.

aku berharap semoga merdeka kali ni, lebih bermakna dan semangat perpaduan antara satu dengan lain terus dikekalkan. yelah, jangan memainkan agama bangsa lain, rasa macam kurang sopan dan terhina pulak bila orang bukan islam menjejakkan kaki ke rumah ALLAH, dan kita sebagai umat islam pulak mendoakan kesejahteraan kaum bukan islam. aku harap lepas ni jangan lah sebabkan politik, isu yang sensitif ni di buat main-main.


Ahad, Ogos 22, 2010

mengimbau kenangan silam

hai semua, assalamualaikum,

tengah duduk lepak2 sambil berehat, tetiba jer teringat kenangan zaman dahulu dari kanak-kanak ke alam persekolahan.Banyak kenangan pahit manis aku lalui, Dan aku juga pasti kamu semua mesti ada pengalaman macam tu kan.

zaman kanak-kanak adalah zaman paling seronok. yelah zaman kita bermain bersama kawan-kawan, macam-macam permainan yang dicipta yang menyeronokan. masa kanak-kanak kita bebas dari segala masalah.alangkah seronok nya melihat kanak-kanak bermain , tambahan pulak masa nak raya, riuh rendah kampung tu dengan berlumba-lumba membakar mercun.

zaman berlalu meninggalkan zaman kanak-kanak, kita menempuh zaman remaja. masa ni lah kita mula mengenal dunia luar, dunia lepak -melepak, berjalan-jalan tengok wayang dan zaman ni lah bermulanya cinta monyet. setiap insan merasai cinta monyet tu, ada yang kekal ke alam perkahwinan dan ada juga yang terputus di tengah jalan.Masa ni jugalah remaja perempuan, akan belaja berfesyen.aku juga tidak ketinggalan merasai semua itu. sampaikan sanggup simpan duit belanja yang mak bagi nak beli barang yang aku suka. kelakar betul bila teringat balik.

zaman dewasa,aku lalui dengan berbagai-bagai dugaan yang datang, mungkin inilah cabaran menempuh alam dewasa. belajar ke menara gading mendapatkan segulung ijazah, kemudian bekerja. Tekanan di tempat kerja. pergaulan dengan orang disekeliling. zaman bercinta ketika dewasa ni mematangkan fikiran bila kita putus cinta. haha mungkin bukan jodoh yang sesuai..zaman bekerja inilah aku harus mengumpul kan harta, yelah takkan dah tua nanti baru nak cari harta,tapi aku juga hartus beringat harta dunia dan akhirat ni mestilah seimbang, bila aku mempunyai rezeki yang lebih aku kena ingat orang yang memerlukan bantuan.Sombong dan bongkak ini selalunya tidak lama. bila bekerja, aku rasa macam nak bekerja sendiri, yelah bekerja dibawah orang ni kita akan ada banyak tekanan, sama ada kita sanggup atau tak jer,baru kita boleh berjaya. tapi mak aku selalu pesan, kita bekerja mencari rezeki,bersyukur dengan apa yang dah aku miliki.Bekerja sendiri tu tak salah, tapi kalau tiadal pengalaman, mana mungkin kita boleh mengendalikan sebuah perniagaan.

perjalanan aku masih baru, mungkin dugaan yang lagi hebat akan aku tempuhi...aku kena memandang ke hadapan, tidak lagi menoleh kebelakang, tapi orang selalu cakap, sesekali kita kena tinjau ke belakang sebab taknak terjadi perkara yang sama berulang kali. betul kan.

Jumaat, Ogos 20, 2010

aiz dan contest,, jomlah

apo koba waghieh yang sodang berposo.steady laie kan, baru jo tongahari,jangan nak poie curik-curik jongok kek dapur tu, makruh ni bilo terbau masakan.

Tadi maso den tongah jenjalan kat laman sesawang ni, den lihat ado satu blogger ni nak bagi kek pembaco yang menjadi pengikut dio ajo, jadi nyo kepado sesiapo yang bolum jadi, moh kito poie ghamai-ghamai kek blog dio ni, manolah tahu bak kato orang untung sabut timbul, untung batu tenggelam. Korang boleh jadi campion kek contest dio ni ko.

Syarat eh sonang sangat,Semudah ABC,Kito hanyo perlu menulih mengenai tuan punya blog, pastu, korang link kek blog dio macam biaso lah tapi jangan lupo guno loghat nogori yang korang tengah bermastautin ni, kalau kek pakistan ko guna lah bahasa pakistan biar tuan empunyo tu poning campur biol skojap sobab banyak bonar bahasa yang ada. hahaha,okay gak idea den yang bernas ni.

sejarah awal perkenalan ngan mamat ni,JENG JENG Macam suspen jo kan. Alkisah nya maso den tengah berjalan-jalan dan berjalan kek blog orang lah yang den terjumpo dio ni sobab namo blog eh tu sangat unik. Unik bukan apo lah kan, den ni gomar minum ais kacang so bilo den terjumpo nama aizbatucampur ni den ingat orang nak bagi resipi, rupo eh pelukis yang suko menconteng kek mano-mano yang dio rasa nak lukis termasuk lah kek kasut sekolah dio ni.aduhai dah parah tahap kritikal dah budak ni, tapi kemahiran eh tu, memang pueh hati lah sapo yang order.bilo den dah baco entri demi entri den pun soka bonar kek entri budak ni yang sangat sempoi, kalau dio nak smash orang yang dio tak pueh hati dio bantai jo, sapo nak marah.blog dio suko hati dio lah kan.

kalau lah den monang contest ni, den nak gak ada header yang cantik,cute-miut ala-ala fairy tale gitu. pas tu den nak suruh aiz ni lukis keluarga den, kereto den, hobi den tapi siri animation cartoon, tak pun ala-ala karakter bertudung, ontah dio paham ko tak apo yang den nak ni. den bukan apo lah kan, kalau ikut tajuk tu, kembara alam maya, jadi kito ni dah menerjah ke dunia yang tanpa sempadan, so aiz den harap ko paham lah, tapi den kalau boleh colour tu biar ekau pilih sobab kau designer, mesti cantik punyo ko drawing.

den buek pantun untuk ko ni aiz,
    
duo tigo kucing berlari,
berlumbo-lumbo nak jadi best,
duo tiga dah den cari,
aizbatucampur jugo yang paling best.

undilah aiz untuk munchy music

Khamis, Ogos 19, 2010

apa dah jadi ngan roslin hashim

hye readers,

tadi terbaca di akhbar tentang roslin hashim, mesti kita semua kenal kan sape roslin hashim tu? em baru jer dalam tahun ni tergempar dengan cerita perkahwinan yang bertahan hanya 12 hari, kali ini kisah perkahwinan nyer muncul lagi. Tambahan pula, mereka bertemu semasa roslin di hotel bersama raja azmi, isteri kepada jailani.

Aduhai, apakah kaum lelaki telah menyalah  gunakan kuasa talak yang ada pada mereka, takkan baru jer kahwin dah nak cerai sebab masalah -masalah yang kecil, macam tak patut jer kan. Tapi siapalah kita nak menghakimi perkara macam ni, tapi rasa macam pelik pulak. Kahwin cerai ni dah macam mainan pulak kan, kalau tak nak kawin tak payah lah berhabis duit buat kenduri dan macam-macam lagi. Tak memasal jer dapat pangkat yang paling ditakuti oleh kaum hawa, iaitu JANDA. gelaran tu bukan lah jahat, tetapi masyarakat kita sering memandangs erong terhadap perempuan yang berstatus macam ni. Mereka ni tak jahat kalau lelaki tak menggatal kan.

Mungkin bagi yang ada masalah, mereka ni boleh mendapatkan pandangan kaunseling, ataupun pakar motivasi tentang masalah yang mereka hadapi ni kan. Nanti bila dah lama sangat terpendam, timbul cerita lain pulak. Dah jadi kes bunuh sebab tekanan perasan. Tengok saje kat berita tu, sanggup bunuh isteri sendiri, simbah asid kat darah daging sendiri, apa puncanya terjadi tragedi macam ni tentunya punca tekanan,cemburu. Bahaya kan bila terjadi macam ni. Menyesal pun dah tak guna sebab semuanya dah berlaku.






Ahad, Ogos 15, 2010

nak cantik tapi berhati-hati

hye reader, salam sejahtera
just nak share dengan yang lain tentang produk kecantikan. Semua wanita mengidamkan muka cantik, badan lansing walaupun dah berumur.
sekarang ni dah macam-macam barangan kecantikan dijual dipasaran dan promotion di tv pun banyak.Macam-macam produk yang boleh menyelesaikan masalah yang kita hadapi, tapi betul ker berkesan. Sampaikan ada barang tu di jual pada kadar harga yang berbelas ringgit jer, pas tu model nyer memang cun aje. cuba kalau tak cun, mana leh jadi model kan.
So kepada sesiapa yang ada menggunakan produk ini, dinasihatkan supaya berhati-hati takut akan dapat efek yang tidak elok seperti kanser kulit sebab bahan ini di sahkan mengandungi racun.
INFO


Produk disenarai hitam Kementerian Kesihatan



Produk pelangsing badan berdaftar ada sibutramine:

•Kintop
•Body Beaus
•BMI-9 Xylimming Capsule
•Senna Plus Capsule

Produk tidak berdaftar mengandungi sibutramine:
•Lami

Produk berasaskan makanan mengandungi sibutramine:

•Obexlim
•Slimax Coffee
•Beaute Fit Body Contour
•Body Trimz

Produk tradisional berdaftar yang mengandungi steroid:
•357 Nasal Spray

Produk tradisional tak berdaftar mengandungi steroid:
•Makjun Taufiq Dua Istimewa
•Majun Dua Istimewa
•Ginseng Jin Fui Wan
•Maajun Tenaga Herba Ubi Jaga
•Jamu Tradisional Jaya Asli (Anti Asam Urat)
•Red Brand Ginseng Plus Zheng Fei Capsule
•Ren Sem Tu Chon Chin Kuo Pill
•Makjun Syafiq 3 Istimewa
•Reepo

Produk berasas makanan yang mengandungi steroid:
•Air Ikan Haruan

Produk kosmetik yang mengandungi hydroquinone dan tretinoin atau salah satu:
•Eriesya Spa Beauty Cream
•Atika Beauty Renewal Cream
•Temulawak Whitening Pearl Cream Papaya
•Ratna Sari Whitening Night Cream
•Tia Amelia Krim Jeragat
•Chantique Whitening Night Cream
•RZAC White Pearl Cream
•Nuriz Day and Night Cream
•Elite Rias Er Cream
•R&Z Whitening Night Cream
•Beauty Line Beautitude Multipurpose Cream
•Pigmentation Recovery Complex
•Zara Rejuvenation Cream
•Natasya Krim Herba Gold
•De Putih Night Cream

Produk tradisional berdaftar ada antihistamine
•Eng Leong Cordyceps Chuanbei Plus Cough Pill

Produk tidak berdaftar mengandungi antihistamine
•Pil Zhen Zhu Bai Fong Wan
•Qian Tong Dan
•Raja Ubat Resdung
•Coral Plus UA 350MG

hOPE pas ni takda la blogger yang membeli barangan yang membahayakan ni.

Sabtu, Ogos 14, 2010

perginya seorang blogger

assalamulaikum

al-fatihah

berita mengejutkan untuk blogger,masa aku ngah berblogwalking tadi, aku terbaca kat dahlia journal punya entri.
kalau korang nak baca lebih lanjut, jom kita ke blog nier80.blogspot.com.Arwah terlibat dengan kemalangan di kelantan semasa menziarahi datuk nya yang sakit. Bila pergi ke zazatheblogger.blogspot.com aku terbaca entri arwah yang terakhir sebelum arwah bertolak ke kelantan. rasa sayu jer. semoga roh beliau di cucuri rahmat.amin
kepada keluarga arwah, semoga tabah menempuhi dugaan yang datang tanpa kehadiran insan tersayang di sisi sempana hari lebaran yang datang.

mangsa korban di bulan ramadan

assalamualaikum, semua blogger.

AL-FATIHAH,
kelmarin kita digemparkan dengan kejadian ribut taufan yang melanda di bazar ramadan di jasin. Begitulah peristiwa yang pertama berlaku pada bulan ramadan tahun ini pada minggu pertama ramadan yang baru beberapa hari. Kuasa tuhan memang tidak boleh kita ramalkan. Kejadian yang berlaku sekelip mata, meragut 3 nyawa dan 18 yang cedera. Mungkin itu satu petanda untuk umat islam. Jom kita lihat video yang memaparkan lokasi di tempat kejadian. Semoga Peniaga di bazar ini tabah menempuh dugaan yang diberikan, dan kita sebagai umat islam berdoa meminta dijauhkan kejadian sebegini.Mungkin ada hikamh di sebalik kejadian ini.


Rabu, Ogos 11, 2010

bila al-quran mula bersuara

Waktu engkau masih kanak-kanak.............
kau laksana kawan sejatiku
Dengan wudu', Aku kau sentuh dalam keadaan suci, Aku kau pegang
Aku,kau junjung dan kau pelajari
Aku engkau baca dengan suara lirih atau pun keras setiap hari
Setelah selesai engkau menciumku mesra

Sekarang engkau telah dewasa..............
Nampaknya kau sudah tak berminat lagi padaku...
Apakah Aku bahan bacaan usang yang tinggal sejarah...?
Menurutmu, mungkin aku bahan bacaan yang tidak menambah pengetahuanmu
Atau, menurutmu aku hanya untuk anak kecil yang belajar mengaji.......
Sekarang, Aku tersimpan rapi sekali, sehingga engkau lupa di mana Aku tersimpan
Aku sudah engkau anggap hanya sebagai pngisi setormu.

Kadang kala Aku dijadikan mas kawin agar engkau dianggap bertaqwa
Atau Aku kau buat penangkal untuk menakuti iblis dan syaitan
Kini Aku lebih banyak tersingkir, dibiarkan dalam kesendirian, kesepian.
Di dalam almari, di dalam laci, aku engkau pendamkan.
Dulu...pagi-pagi...surah-surah yang ada padaku engkau baca beberapa halaman.
Di waktu petang, Aku kau baca beramai-ramai bersama temanmu di surau.....

Sekarang...seawal pagi sambil minum kopi...engkau baca surat khabar dahulu
Waktu lapang engkau membaca buku karangan manusia
Sedangkan Aku yang berisi ayat-ayat yang datang dari Allah Azzawajalla,
Engkau engkau abaikan dan engkau lupakan...

Waktu berangkat kerja pun kadang engkau lupa baca pembuka surah2ku(Bismillah).
Di dalam perjalanan engkau lebih asyik menikmati musik duniawi
Tidak ada kaset yang berisi ayat Allah yang terdapat di dalam keretamu
Sepanjang perjalanan,radiomu selalu tertuju ke stasyen radio kesukaanmu
Mengasyikkan.

Di meja kerjamu tidak ada Aku untuk kau baca sebelum kau mulai kerja
Di Komputermu pun kau putar musik favoritmu
Jarang sekali engkau putar ayat-ayatku.........
E-mail temanmu yang ada ayat-ayatku pun kau abaikan
Engkau terlalu sibuk dengan urusan dunia mu
Benarlah dugaanku bahawa engkau kini sudah benar-benar hampir melupaiku

Bila malam tiba engkau tahan bersekang mata berjam-jam di depan TV.
Menonton siaran telivisyen
Di depan komputer berjam-jam engkau betah duduk
Hanya sekedar membaca berita murahan dan gambar sampah
Waktupun cepat berlalu.........
Aku semakin kusam dalam laci-laci mu
Mengumpul debu atau mungkin dimakan hama

Seingatku, hanya awal Ramadhan engkau membacaku kembali
Itupun hanya beberapa lembar dariku.
Dengan suara dan lafadz yang tidak semerdu dulu
Engkaupun kini terangkak-rangkak ketika membacaku
Atau waktu kematian saudara atau taulan mu

Bila engkau di kubur sendirian menunggu sampai kiamat tiba
Engkau akan diperiksa oleh para malaikat suruhanNya
Apakah TV, radio ,hiburan atau komputer dapat menolong kamu?
Yang pasti ayat-ayat Allah s.w.t yang ada padaku menolong mu
Itu janji Tuhanmu, Allah s.w.t

Sekarang engkau begitu enteng membuang waktumu...
Setiap saat berlalu...
Dan akhirnya.....
kubur yang setia menunggu mu...........
Engkau pasti kembali, kembali kepada Tuhanmu

Jika Aku engkau baca selalu dan engkau hayati...
Di kuburmu nanti....
Aku akan datang sebagai pemuda gagah nan tampan.
Yang akan membantu engkau membela diri
Dalam perjalanan ke alam akhirat.
Dan Akulah "Al-Qur'an",kitab sucimu
Yang senantiasa setia menemani dan melindungimu.

Peganglah Aku kembali.. .. bacalah aku kembali aku setiap hari.
Karena ayat-ayat yang ada padaku adalah ayat-ayat suci.
Yang berasal dari Allah Azzawajalla
Tuhan Yang Maha Pengasih dan Maha Pemurah
Yang disampaikan oleh Jibril melalui Rasulmu

Keluarkanlah segera Aku dari almari, lacimu.......
Letakkan aku selalu di depan meja kerjamu.
Agar engkau senantiasa mengingat Tuhanmu.
Sentuhilah Aku kembali...

Baca dan pelajari lagi Aku....
Setiap datangnya pagi, petang dan malam hari walau secebis ayat
Seperti dulu.... Waktu engkau masih kecil
Di surau kecil kampungmu yang damai
Jangan aku engkau biarkan aku sendiri....
Dalam bisu dan sepi....

Ahad, Ogos 08, 2010

minum pun dapat hadiah..mudah kan

hye readers

Berita baik untuk mereka yang suka sangat minum susu..dutch lady nak beri hadiah sempena aidilfitri yang akan menjelma. caranya sangat mudah hanya perlu 2 langkah kita dah boleh dapat hadiah.

1) kumpul bukti pembelian
2)tebus hadiah mengikut point yang kita kumpul.

mudah kan..jom join  sekarang, lagi banyak kita minum, lagi banyak hadiah kita boleh menang.

hari mantai datang lagi...

hai semua, salam satu malaysia,

bulan ramadan akan menjelma, maka semua umat islam sibuk bersiap sedia membeli barangan keperluan untuk bersahur. Rasa sekejap jer kita melalui tahu 2010 ni. Bulan mulia ni, berbagai kenduri kendara dilakukan di masjid, di rumah untuk meraikan kehadiran bulan ramadan.

bagi saya pulak, di negeri sembilan, setiap kali tibanya bulan ramadan, maka orang kampung akan sibuk membuat majlis yang di panggil mantai. korang tahu ker ape tu mantai? mantai ni merupakan hari keramaian yang mana semua sanak saudara berkumpul beramai-ramai untuk memasak dan menyembelih lembu atau kerbau untuk di masak dan di makan bersama-sama. masa ni lah kita akan berpakat untuk membuat lemang, ketupat, rendang. Masa ni sangat seronok sebab dapat kumpul beramai-ramai, dah macam nak raya pulak kan.

kalau korang semua lalu jalan ke negeri sembilan, mesti korang dapat lihat betapa ramai nya peniaga menjual daging-daging segar di tepi jalan, dan pembeli menawar harga dengan harga yang mereka rasa sesuai. suasana macam ni masih lagi diamalkan di kampung-kampung di negeri sembilan. cara masyarakat negeri sembilan menyambut bulan ramadan dengan meriah. seronok sangat.

Isnin, Ogos 02, 2010

bila penderma dah pandai demand..

hi semua, entry kali ni saja nak berkongsi rasa dengan semua. Yelah, sekarang ni macam-macam kan perangai yang ada, ada yang baik, ada yang kurang baik, ada yang nampak baik, bak kata orang macam-macam ada.

hari tu sewaktu saya nak ke ATM mesin, ada elibat anak kecil yang sangat comel, sambil memegang sesuatu di tangannya. hati terdetik melihat anak kecil berusia 8 tahun berjalan seorang diri, membawa beg di sisi. Bukan kah di waktu begini, mereka berada di sekolah menimba ilmu di dada. dimanakah ibu dan ayah kanak-kanak ini.

adik kecil ini bersahaja jer tanpa ada rasa takut, rasa malu.bayangkan adik2 kita jadi macam ni, terbiar..kesian nyer melihat. tapi mereka ni berpakaian yang cukup sempurna dengan baju melayu, songkok. Takkan budak terbiar boleh berpakaian secantik macam ni,
Aku ni pulak sahaja lah lalu di hadapan si kecil ni, rupanya die tengah mengumpul derma untuk sekolah anak yatim di sebuah negeri di utara.Bayangkan sedikit punya jauh meminta derma untuk sekolah, tapi logik ker budak berusia 8 tahun boleh mengembara begitu jauh seorang diri.

aku pun mula lah nak keluarkan dari poket aku ni sedikit wang berjumlah rm 2, anda semua tahu apa yang di perkatakan, KAK, RESIT NI HANYA AKAN DIBERI APABILA AKAK MENDERMA SEBANYAK RM 10. ha!!!aku dengan rasa terkejut mendengar die berkata-kata.aku pun apa lagi, aku tegur die, dik orang kalau nak derma tak kisah berapa, janji die ikhlas.

saper lah yang sanggup melakukan perbuatan yang macam ni..kalau benar die anak yatim, berdosa kan kita melakukan perkara demikian untuk menguntungkan kita..
aduhai, seribu kali sayang bila perkara ini terjadi semakin berleluasa..apa yang langkah kita perlu buat supaya negara kita bersih dr sebarang kejadian yang tidak patut berlaku..

Ahad, Julai 25, 2010

fikir dulu baru buat ...

Hai blogger,

seronok tak minggu ni? nape lak tanya macam ni? hehe biasalah dah dapat gaji...mesti ramai yang tengah sibuk nak shopping.Sekarang kan mega sales...kaum-kaum hawa sudah siap sedia nak membeli belah kat tempat yang tengah sibuk buat sales gila-gila..

saya pun tak lepas kan peluang berbelanja di Jalan T.A.R.  sesak sangat. alkisahnya nk cerita la sedikit.
Nak pergi bershopping mesti kena ada duit kan. tpi kad credit pun okay gak, bagi yang ada macam saya ni takda, kena la guna cash.

waktu tengah nak beratur kat mesin atm tu, ada la sorang apek ensem ni berbangsa cina. aku tunggu hampir 10 minit beratur kat atm, tapi dia tak abis lagi keluarkan duit, banyak giler duit apek ni...pas tu aku pun usha-usha la dekat skrin tu, tengok nama tertera nama melayu...eh apesal lak nama melayu ni, muka cina. die dok sibuk tranfer duit kat akaun nama cina...masa tulah aku dapat tangkap yang die ni sebenarnya along. Along yang bagi pinjam duit tu. bukan sikit-sikit die tranfer, ada yang mencecah rm 5000...banyak tu..

kalau kita pinjam along, kad bank kita diorang pegang, jadi apa yang tinggal kat kita? takkan rm10 jer dalam akaun. pada masa tu aku terpikir, kalau ada anak bini, apa yang nak die bagi makan.. dan aku rasa gaji rm5000 ni bukan nyer calang-calang orang yang pinjam..mesti dia berjawatan tinggi.

bila terjadi di depan mata, rasa insaf juga sebab kalau kita susah, mungkin tiada yang nak bantu. Loan pada bank pun, takdalah sampai habis terus duit gaji yang kita untuk sebulan tu...tapi bank pulak, mungkin tak dapat nak bagi pinjam sebab nama dah disenarai hitam. tapi itu ker jalan terakhir yang kita dapat?

sampai bila kita akan terikat dengan duit along ni...kebanyakkan nya nama melayu. kadang kala kesian tengok bangsa sendiri jadi macam ni.ada yang kena bunuh, terjual anak bini,kasihan kan..nak membantu kita sendiri pun tak lepas lagi..so beringat lah masa kita senang, simpanan tu penting. bak kata orang sedikit lama-lama membukit...
peringatan untuk diri sendiri jugak....

Ahad, Julai 18, 2010

tip menahan hawa nafsu...

salam semua,
sedar tak sedar, masa berlalu dengan pantas. lagi beberapa minggu jer semua umat islam akan menyambut bulan baik iaitu ramadan.

so dah ganti belum puasa yang pernah tertinggal, saya pun sekarang ni tengah nak mengantikan puasa, al maklum lah perempuan puasanya memang ada yang tak cukup, tapi kalau lelaki puasa tak cukup macam ner lak tu? mungkin ada alasan yang sebab orang lelaki tak puasa.

jom baca sikit sketsa puasa ni..

Laungan emak kedengaran kuat
segala mimpi segera terencat
rupanya dah lebih jam empat
nak bangun terasa sungguh berat
kalau tak sahur..maka puasa kurang berkat.

dengan mata terkulat-kulat
melangkah longlai ke meja bulat
menghadap juadah yang lazat-lazat
mata yang sepet menjadi bulat
suap-suap hingga perut sendat
perut dah kenyang, mata kembali terpejam rapat,
sebelum terlena sekali lagi memasang niat.

kedengaran emak melaung kuat
bangun! pergi sekolah !hari dah lewat
tak ubahnya kucing yang terperanjat
bingkas bangun tak sempat mengeliat
kalau sampai lambat jawabnya kena piat
takpun didenda kerana datang lambat
lalau bersipa ke sekolah bukan main ligat

didalam kelas mata mula terpisat-pisat
hinggakan kening pun tak terangkat
perut berkeriut badan pun tak larat
apa diajar lansung tak inggat
mujur jugalah ada waktu rehat
dapat tido sekejap jadi pengubat

nak bersukan pun dah tak larat
melempai aja lah hingga waktu penamat
jengah ke dapur untuk melawat
tengok juadah yang emak buat
nampak air sirap iman tergugat

terdengar azan maghrib terus melompat
puasa berakhir dengan selamat
moga-moga mendapat berkat
agak tak sia-sia menjalankan ibadat.


em mesti semua orang pernah rasa macam ni kan..dugaan yang datang time puasa. bila teringat kembali waktu budak sekolah tu, mesti rasa nak kembali zaman tu dan tersenyum mengenankan peristiwa yang belaku..

selamat menyambut bulan ramadan, walaupun masih rasa telalu awal, tapi bahang ramadan tu dah terasa, tengok ajer lah kat televisyen tu, iklan buah kurma yusof taiyoob dah keluar, yelah sebab time puasa ajer majoriti masyarakat kita ni makan kurma. kalau tak memang susah sikit nak dapatkan stok kurma yang fresh dan sedap ni.



guna tangan lebih baik dari guna mulut

hye readers,

semenjak dua menjak ni, kerja makin hari makin bertimbun kat pejabat sampaikan masa yang ada 24 jam ni nak keje jer. korang pernah rasa macam tu.?

kerjsama dalam satu pejabat mungkin akan meringankan tugas kita dan segala kerja jadi mudah.betul ker sistem macam tu?

kalau nak diikutkan, memang lah boleh macam tu, tapi sape yang nak tolong kita buat macam tu?mungkin ada insan yang baik hati akan menawarkan diri untuk membantu, tapi tak banyak yang macam tu. bila kerja banyak, masing- masing akan mula rasa tekanan, rasa bebanan, tapi masih lagi boleh berbual-bual kosong, cerita dari satu perihal kepada satu perihal dan mengambil masa tanpa sedar selama 3 jam. yelah bila cerita sedikit ditambah dengan pelbagai perasa, jadi lagi sedap cerita tu kan.

pas tu buat muka tension depan kita, korang rasa bengang tak? hehe aku ni bukan lah pekerja yang tidak berbual dengan orang atau terasing dengan orang lain, tapi tangan tetap jalan buat kerja walaupun cerita tu aku sampuk sikit-sikit.







Sabtu, Julai 17, 2010

bila harga barang naik, apa yang korang rasa?

salam semua

mesti ramai yang dah tahu kan, tentang harga barang naik..bila jadi macam ni, apa yang korang fikir?

jom kita share sikit, pendapat anda semua? ramai ker yang bersetuju...

bagi saya kenaikan kali ni, tak lah membebankan sangat sebab kenaikan yang sedikit berbanding dahulu yang naik mendadak tiba-tiba.. mungkin kita masih lagi bertuah sebab berbanding dengan negara maju, negara kita masih boleh menikmati segalanya dengan murah...

so readers, apa pendapat korang pulak?

Sabtu, Julai 10, 2010

menu hujung minggu

hye readers,

salam...

kan best hujung minggu ni kita cuti bersama keluarga, rakan-rakan. dan yang tersayang kat kampung halaman..
sapa yang ada kampung yang best mesti seronok kan boleh menenangkan minda dan jiwa yang kepenatan bekerja.
sekarang ni musim buah-buahan tempatan, mesti best kan kumpul reramai..

kat kampung saya sekarang musim buah durian dengam rambutan. ada antara kita yang tak suka dengan durian, nape? durian itu merupakan raja buah yang sangat sedap, manis. Ada yang alergik bau durian, ada yang kata busuk..betul ker?

memandangkan saya kat kampung sekarang ni, mama dan saya nak buat hidangan berasaskan durian..saper pernah dengar lempuk durian. Bagi Yang dah biasa, mesti mereka tahu kan cara nak buat. Tapi Kalau korang nak resipi, jom kita share sesama, mana lah tahu pas ni boleh mencuba dan merasai sendiri kenikmatan durian itu..

Bahan-bahan die sangat senang:

5 Biji Buah durian
1 kg Santan
1 cawan tepung pulut

cara nak buat:
1. semua bahan tadi kita campurkan dan masukkan ke dalam kuali. Kita kacau sehingga isi durian tadi tertanggal dari biji durian..
2.kita tunggu sehingga betul pekat dan sejukkan.
3.boleh dihidangkan atau akan macam tu jer. Makan dengan roti jala pun best



senang kan. oh yer, durian tu kita ambil isinya jangan ambil dengan kulitnya pulak..kang ada lak yang tak menjadi resipi tetap masuk hospital..Gula tak perlu sebab durian tu sendiri dah manis, nanti terlalu manis tak boleh nak makan.ada penyakit lain pulak yang timbul.
selamat mencuba...ni resipi warisan dari nenek saya.



Isnin, Jun 28, 2010

aku rindu pada dunia BLOG

ASSALAMUALAIKUM,,

sungguh lama aku tinggalkan dunia penulisan blog kerana kesibukan menjalankan tugas baru, di tempat baru, berjumpa kawan baru dan suasana persekitaran juga baru..

oh rindunya pada blog ini, aku harap semua kawan-kawan blog yang aku sayang tidak akan melupakan aku di sini..

kewajipan dalam menjalankan tugas membataskan aku untuk terus menulis dalam dunia yang sangat aku sayangi ini...

hi kawan-kawan, mungkin lepas ini saya akan mengupdate selalu blog ini supaya saya tidak ketinggalan untuk follow you all punya cerita, resipi, cerita duka, suka...

semoga kita bertemu lagi di lain hari, singgah2 lah di blog saya ini, mungkin rating blog pengunjung pun dah menurun. tapi kamu yang sentiasa follow saya, saya tidak akan lupa....

wish me all the best.. may ALLAH bless all of you my blogger..thank so much



Rabu, Mei 26, 2010

thank for shamrin for show


hye readers,

nak jawab tag dari sham, sori sebab lewat. Tapi sham ni tag macam ahli nujum lak yelah macam tahu ajer aku tengah happy2 berbunga-bunga. T___T

1. Adakah anda happy sekarang ?
 Aah, sangat happy sambil senyum

2.Kenapa anda happy??
Kenapa yer aku happy...sebab aku dapat kerja dalam sektor awam. yahuu..

3.Apa yang membuatkan anda happy??
  • sebab semua orang happy , jadi aku happy
  • orang yang tersayang dapat sambung study n same time saya dapat keje gov
 4.Pernahkah anda menerima TAG??
pernah dari cik pensel kontot..Ada gambar blink2 lagi..meriah


5. Nyatakan warna yang anda suker??
warna ni ada macam2 seperti pelangi, tapi yang paling best sekali
  • pink colour semestinya
  • biru yang mendamaikan
  • hijau yang menenangkan
  • kuning melambangkan negeri ku
 6. Berikan kepada 6 orang yg kamu mahu tag.
wahai blogger2 sekalian, sila lah ambil tag ini sebab anda semua memang best. semua entri anda memang best. Hope kita bagi sokongan pada kawan2 yang buat tag-mengetag ni. okay..enjoy la.






2010 ada ong.

hye readers,

sekian lama menunggu akhirnya penantian ini akan berakhir. Dah berpuluh-puluh kali aku pergi, redah hujan panas. Berhabes duit nak pergi, yelah kalau takde duit macam ne nak bayar tambang kan. hehehe.

Apa benda la yan aku bebel ni. Hari isnin 24 mei aku dapat panggilan telefon yang memberitahu yang aku diterima bekerja didalam sektor awam. Terkejut, sedih, gembira semua ada sampai terkedu aku tidak terkata. syukur alhamdunillah.

hari ni, 26 mei 2010 hari terakhir aku bekerja di tempat kerja aku sekarang..sedihnya memang tak terkata. Yelah, dah lama kita duduk kat sini, dah banayk pengalaman pahit manis kita tempuh dan kita beralih angin untuk menerima suasana baru. memang betul patah tumbuh hilang berganti. Aku berharap, lepas ni, pihak pengurusan akan mengambil seorang kerani yang lebih cekap, pandai dan boleh buat semua kerja tanpa perlu banyak bimbingan.

Mungkin hikmah kesabaran aku ni, dibalas dengan kegembiraan yang tak terkata. Jun 2010 aku akan memulakan tugas aku sebagai orang baru, di tempat baru, kawan baru. Takut juga rasanya berada di tempat orang yang kita memang tak kenal sesapa.

tapi perasaan aku tu semua pada permulaan seperti aku bekerja dahulu, mula-mula akan terasa kekok, lama-lama kita akan terbiasa. Aku harap semua nya berjalan dengan lancar.

untuk semua kawan-kawan blogger yang saya sayang, doakan untuk saya agar semua nya berjalan lancar. AMIN.



Isnin, Mei 24, 2010

semua sanggup

hye readers,

zaman sekarang ni, takda benda yang tak sanggup kalau habuan nya besar. memang tak semua orang macam tu, tapi ada segelintir yang macam tu kan.

kawan sanggup khianat kawan semata-mata sebab duit. Anak sanggup bunuh ibu bapa nya sebab duit. Pekerja rasuah semua sebab duit. Duit ni besar kuasa nya, kalau takda duit orang tak pandang kita. Semua barang yang kita nak semua nya guna duit. Bukan macam zaman dahulu yang guna sistem barter. Semua orang akan kelabu mata bila nampak duit yng banyak depan mata, sapa yang tak nak duit free. Tapi betul ker duit tu free? Orang gila mana yang sanggup bagi duit beribu-ribu secara percuma. Semua orang tak payah kerja kalau dah ada orang yang bagi duit, duduk senang lenang,goyang kaki.

Tapi sanggup tak kita khianat kawan yang kita kenal sejak kecil, membesar sesama, susah senang sama-sama. rasanya orang yang ada sifat belas kasihan ni dia takkan sanggup buat macam tu. Tapi inilah yang terjadi, yang saya lihat depan mata. Mereka ni sangat baik sehingga dapat membuka perniagaan bersama-sama. boleh tak bayangkan betapa kamcing nyer mereka ni. Tapi sebabkan duit, mereka berbalah. dahulu ketika susah, sesama mencari jalan keluar, tapi bila masing-masing berada pada kedudukan yang agak selesa, mula lah timbul macam-macam hal. Disebabkan seorang insan lain yang muncul entah dari mana, menawarkan pekerjaan, menjadi bos, dengan tiba-tiba, imbuhan yang dapat pun bukan sikit2. mencecah ratusan ribu.

ish-ish apa akan jadi, bila orang yang baru kenal kita lebih percaya dari orang yang dah 40 tahun kita kenal. Kita insan yang melihat nak tegur tak boleh sebab siapa kita pada diowang. Nanti dikatakan penyibuk tidak bergaji pula. Hanya mampu melihat dan berdoa supaya kesedaran dan keinsafan kembali. Takkan pasal duit, imbuhan pada setiap ahli keluarga menjadi niat utama untuk berpecah belah. Kalau kita jatuh, pada siapa kita nak mengadu selain dari kawan baik kita. keluarga? Masa susah, tiada erti keluarga. masing2 tak mahu mengaku yang mereka ni keluarga, boleh ker macam tu.. Macam2 persoalan yang bermain di minda..

mungkin tuhan menguji hati setiap insan dengan cara yang berbeza kan. kita yang kerdil hanya mampu melihat, mendengar dan berdoa supaya hati yang tertutup dengan duit kembali pada yang mula2 insan yang kita kenal.

AMIN.....



Ahad, Mei 23, 2010

bila kanak-kanak suka main picit-picit, tekan-tekan

hye readers,

sekarang ni, banyak tempat yang dibina untuk menyediakan games. Kat shoppig complex, kat pusat peranginan, kat cyber cafe. macam-macam games yang ada kat pasaran sekarang ni kan.

budak seawal usia 6 tahun pun terror kalau main games ni. keyboard tu ditekan tak payah pandang pun sebab khusyuk sangat dengan games.

tapi kekadang ada gak terpikir, yelah kalau lah diowang ni mahir menggunakan komputer, boleh menaip selaju jari mereka menekan keyboard tu..mesti bangga kan.

tapi game ni kekadang dapat menhilangkan stress. bila dapat tekan butang2 yang ada dengan kuat, rasa macam puas jer. rilex sekejap dari masalah.

apa game terbaru sekarang ni kat pasaran. fifa 2010, lara croft. saya sendiri pun suka gak dengan games ni. kat facebook pun ada games.

keburukan games ni satu jer, bila ibu bapa tak kawal anak-anak mereka, bebudak ni jadi lalai. tu yang susahkan. bagi remaja pulak, tempat2 games ni jadi tempat melepak, hisap rokok, ponteng sekolah.



Photobucket
tapi bila teringat zaman dulu, tahun 90an dulu, kita yang duduk kat kampung ni ada permainan congkak, batu seremban,teng teng.. rasa seronok jer.
kek pun dah letak gambar games nak tarik perhatian untu jual. sangat hebat penangan game ni bila kita dah mula.


Photobucket
kek muka askar.garang nyer muka.





Jumaat, Mei 21, 2010

menyibuk ajer

hye readers

semalam tengah berjalan-jalan kat pasaraya, tetiba je didatangi seseorang. eh kenal ke? oh semestinya tidak.hehehe

kalau korang jalan di hypermarket selalunya lah kan, ada tak korang pernah lihat dua tiga orang yang berpakaian kemas jer, ala-ala kerja jawatan besar. pas tu kat tangan diowang ni ada kertas. kiranya iklan bergerak.

alkisahnya, semalam nak pergi atm mesin, tetiba ada lah seorang mamat ni dengan gaya ala-ala alleycat nak bagi kupon.

               
Jurujual      : kak! kak! cawan percuma kak.meh la kak. Syarikat kita nak bagi cawan percuma sebagai mempromosi barangan syarikat

aku           : taknak lah, cawan kat rumah dah banyak dah.

jurujual      : ala kak, kejap jer kak. amik lah kak. tak payah bayar. percuma.

aku          : okay lah, amik mug jer kan

jurujual      : okay kak, isi form ni yer, sebab nak tahu jer pelanggan kita ni dari kategori apa.

masa tengah isi tu, die dah keluarkan pamplet mengenai barangan elektrik electrofast. sambil isi tu, die bercoloteh panjang lebar. budak ni memang bagus jadi jurujual sebab pandai bercakap panjang lebar. Pastu die suruh lak, bukak satu kertas saiz memo pad tu, konon-konon macam menang cabutan bertuah, bila buka dapat lah voucher rm 100. voucher ni boleh simpan 4 bulan lah, itu lah ini lah.. pas tu suruh kita beli produk nya yang berharga rm 3088. dapur yang jenis hud tu. em kalau beli kat giant baru jer 1k lebih. Yang paling tak tahan nyer tu, thermos pot pun berharga rm699. mak ai mahal giler pork.
bayaran ansuran pun boleh, tak kisah rm 50 ker, rm 70 ker,sebulan. mula-mula macam minat la sebab boleh suka hati jer bayar berapa kita nak bayar, rupanya khas untuk pemegang kad kredit maybank master kad. em dah lah dik oi, cubalah jangan nak menipu kita yang sebagai pengguna ni dengan janji-janji manis kirorang tu. siap tanya duit atm kita sebab nak suh beli dapur nya tu. eh sori eh, duit i, suka hati i lah nak buat apa pun. jangan lah nak menyibuk.
takda ke jalan nak atasi benda-benda yang macam ni. kita sebagai orang muda ni, diowang ingat boleh ke nak tipu-tipu macam ni. budak-budak mungkin. tapi budak zaman sekarang pun dah bijak.

saper yang pernah kena macam ni, jom kita share sikit. kita sebagai pengguna ada hak kan.




akhirnya...penantian itu berakhir

hye readers

em sebenarnya agak terlambat nak tulis entri ni, yelah tadi ngah blogwalking tetiba ternampak

ni..macam pernah tengok..rupanya blog aku dahdi terjah oleh cik ben ashaari. Pastu beliau pulak masuk blog aku kategori murai...bangga la kejap..kembang kempis idung..hahahah
Thank yer en ben, saya sangat suka. Pas tu cik ben cakap idea baru..terbaik dari amazon..wah..biasa-biasa aja, saya budak baru belajar, kalau salah tolong tunjukkan..Traffic juga naik mencanak..apa aura yang ada pada mr be ni yer? Die pakai aura seri kot..Tu yang bila tengok muka die jer, rasa excited jer nak terjah blog die ni. Apa tarikan beliau ni, agaknya die ni kategori lelaki malaya yang ensem..

entri dari beliau juga cukup bersahaja dan kita sendiri tak teragak nak tulis entri macam beliau tu kan.apa apa pun, thank yer mr ben dalam membantu semua blogger2. pas ni kalau wartawan nak temubual, temubual lah mr ben ashaari ni.

Khamis, Mei 20, 2010

aku di TAG

HYE READERS,

Hari ini, cik pensel kontot telah tag aku dengan satu tugasan. Nak tahu ape die jom kita tengok di bawah..

 sangat cantik huruf P ni kan, ada blink2 lagi tuh..okay2..bukan nak cerita pasal buah rantai ni, tapi nak cerita pasal huruf " P "

Korang kena jawab huruf P pada mula-mula setiap jawapan.

1. What is your name : Perempuan comel yang sangat manis
2. A four letter word : Paip
3. A boy's name : Putera Kacak
4. A girl's name : Puteri Salju
5. An occupation : Personal assistant. A colour : Purple
7. Something you wear : Pant and T-shirt
8. A food : Pineapple pie
9. Something found in the bathroom : Playwood
10. A place : Pulau langkawi
11. A reason for being late : Parking full
12. Something u shout : Poyoooo!!!!
13. A movie title : Pocong
14. Something u drink : Pepsi Cola
15. A musical group : Pink(so what lagu nye)
16. An animal : Pari(ikan)
17. A street name : Puchong perdana
18. A type of car : Porshe

okay im done...yeah yeah...sape yang teror tu leh jawab jugak tau..tapi tak boleh ayat yang sama dengan orang lain..tau..jom uji minda







perogol bersiri

hye readers,

bila terbaca akhbar hari ni, seorang perogol bersiri dijatuhkan hukuman 50 tahun dan 24 sebatan. Padan muka orang yang macam ni. kejadian ni brlaku kat negeri melaka. Ish takut betul lah bila kejadian macam ni berlaku. umur baru 29 tahun tapi dah terbabit dengan 15 pertuduhan termasuk merogol dan seks luar tabii. Yang kesian tu, kanak-kanak berumur tujuh tahun turut menjadi mangsa perogol ini, apa akan jadi dengan masa depan kanak-kanak malang ni.

apa yang patut kita buat pada orang yang mempunyai sifat seperti haiwan ni. Jatuhkan hukuman gantung jer. lagi senang. Dahlah menakutkan kita sebagai orang awam nak pergi kemana-mana seorang diri.
kalau korang, apa yang korang nak buat kat perogol ni kalau diberi peluang untuk menghukum orang yang macam ni?

Kita sebagai perempuan ni, kena lebih berhati-hati dengan keadaan sekeliling bila berjalan. Tapi walaupun kita dah ada macam-macam barang dalam beg kita, macam penyembur cili, mereka ini selalunya melakukan kegiatan ni ramai. macam ner seorang perempuan nak lawan lelaki yang lebih kuat ni. Nak kena belajar silat, karate sebagai pelindung sementara mendapat bantuan. Boleh ke? Berkesan ker?
Jom share reramai..apa pendapat korang, manalah tahu ada tip-tip berguna untuk para blogger bila berhadapan situasi yang macam ni.





Selasa, Mei 18, 2010

Penunggu Rumah

Hye Readers,

Betul ker orang selalu jer cakap jangan biarkan rumah kita kosong lelama sampai berbulan-bulan. Tapi kekadang, betul jugak cakap orang tua-tua takut ada penuggu lain.

Ada jugak orang bagitahu supaya kita membela ikan puyu. Nape yer? Betul ker ikan puyu tu dikatakan boleh jadi pendinding rumah?Tapi kiranya ikan puyu ini, bagus juga untuk dipelihara sebab boleh elak pukau.

saper tahu pasal ikan puyu ni, jomlah share.Mana tahu, pas ni takda dah orang nak rompak rumah guna pukau segala.
ada tak yang tak pernah tengok ikan puyu? angkat tangan...hehehe..




tolong hormat orang disekeliling anda!!!

hye readers,

sekarang ni kan, dah takda ker perasaan dan nilai-nilai kemanusian dalam diri kita sebagai manusia ni. Yelah, i tengok sekarang ni, ada sesetengah orang ni dah macam takda perasaan hormat kat orang lain. kekadang kita tengok, sikap kurang sopan depan orang yang lebih tua dari kita pun banyak terjadi. nape yer terjadi perkara yang macam ni.

Kat ofis i pun ada jugak, orang yang macam ni. Masa mula-mula nak bekerja, die punya sikap memang puji habes. tapi bila dah sebulan dua kat dalam ni, baru lah kita tahu perangai die. hey, please lah. respect sikit pada yang lebih lama. Walaupun die beumur sedikit tua dari kami, tapi die tetap juga kena respect yang lain. die tunjuk sikap yang baik, baru lah orang leh baik dengan die.
Yang i bengang ni, my bos datang pun, boleh buat tak tahu jer. Kami kerja dalam satu team, sebab kan kat kau sorang orang lain kena tempias. Tolong lah. Sebelum kau masuk kat ofis kami ni, takda nyer bos strict sangat.

kat ofis ni, time takda keje, kita boleh nak surf internet ke, main games ke, tapi ada had. Takkan nak makan gaji buta jer. Bankrup la. orang lain pun kerja juga, ada blog juga, ada facebook juga, tapi takda lah sampai kerja nak tangguh-tangguh.
Photobucket





Isnin, Mei 17, 2010

JELAJAH BLOG versi 4.0 BEN ASHAARI

hello readers,

tadi ngah berblogwalking, tetiba terbaca entri baru encik ben ashaari. tapi nape die letak ben ek? mesti ada sejarah tersendiri ni.
okay kali ni, en ben nak buat jelajah blog versi 4.0 punya. betapa banyaknya versi jelajah en ben yang memang kita tabik springg kat beliau ni.
untuk joins jelajah blog ni, kita kena ikut peraturan yang telah dibuat, tak boleh main redah jer.okay.

1. Mesti ada headers Tuan Punya Segmen Jelajah..okay i dah letak.




2.nama samaran amyalisya. nama blog kembara alam maya. nape saya letak nama ini, sebab saya masih baru dalam dunia blogging ni. so kembara tu kira masih mencari-cari.bukan mencari identiti tetapi mencari sahabat-sahabat dalam dunia blog ni. dari situ saya boleh baca pelbagai tajuk dari yang kelakar kepada yang sedih. blog ini wujud pada bulan mac 2010, tergerak hati untuk menulis blog bila terbaca hanis zalikha punya blog. setiap entri yang ditulis memang best. penulisan saya didalam setiap entri berdasarkan pada pengalaman, apa yang saya lalui setiap hari, peristiwa yang berlaku disekeliling hidup saya, dan apa-apa saja yang saya rasa berguna untuk dikongsi dengan yang lain. setiap hari, saya akan berblogwalking, dan dari situ saya mula menambah kenalan satu persatu. mungkin idea dari Dahlia jOurnal juga banyak membantu dalam memberi tip. Setiap template, background, shoutmix, dan pelbagai lagi cara-cara untuk mencantikkan blog, saya belajar dari intanurulfateha. thank yer sis intan. Tutorial dari beliau ni sangat senang dan mudah difahami. so saya mencadangkan, agar blogger yang baru nak join dunia blog ni, jom kita berblogwalking setiap blogger-blogger amatur macam mr ben ashaari ni. Saya merupakan blogger partime aje disini, jadi kedang kala blur sekejap menyebabkan penulisan itu, tak dapat nak di buat setiap hari, sebab ada antara geng blogger bagi tip, kalau entri tu biarlah berisi dan bukannya sampah. Betul jugak, sebab kalau entri kita macam tak best jer, bloger lain dah taknak datang lagi, ini akan mengurangkkan traffic kat blog kita. jadi siapa yang rugi. kita jugak.

3.segmen ben ashaari ini saya dapat tahu apabila saya menjadi pengikut mr ben. jadi setiap entri baru akan keluar pada dashboard blog saya. dari situ saya terasa ingin mencuba, tetapi kadang kala terfikir jugak, boleh ke join ni, sebab saya ni masih baru. tapi bila terbaca jer Segmen jelajah versi 4.0 ni, tak salah kalau mencuba. manalah tahu, mr ben ni nak bagi tip yang dapat membantu saya dalam dunia blog yang penuh warna warni ini. sekiranya terpilih, alangkah bertuahnya badan sebab menerima kunjungan blogger yang famous. to mr ben, thank a lot sebab menyediakan ruang untuk para blogger dan membantu kami yang kerdil ini.


Sabtu, Mei 15, 2010

kedah vs kelantan, lawak...lawak..

hye readers,

cuti hujung minggu, jom kita relax-relax kan minda sebelum dapat idea buat entri baru.

dua orang sahabat baik tinggal didalam sebuah rumah. Mereka ni berasal dari lain-lain negeri. macha dari penang dan awe dari kelantan. Sedang mereka tengah menikmati makan malam ,melintas lah seekor lipas dihadapan mereka. awe seorang yang penakut kepada serannga seperti lipas ni terus melompat dan macha mula dah sedia nak ketuk lipas tu dengan majalah.

macha : Lipas!!lipas! nun dibawah kaki hang tu Awe.
awe : katok la! katokkkk!
macha : apa pulak katak? kan lipas tu. gila ke apa hang ni.
awe : la...mu ni! katok la! katokkkk!
macha : sah la gila hang ni. Lipas la LIPAS! Bukan katak
awe : KATOKK LA!! KATOKKKKK!!!

Katok tu bermaksud ketuk /pukul dalam dialek kelantan.
Pergaduhan antara mereka berakhir dengan melihat lipas tu  berlalu dengan selambanya..
Lain negeri, lain dialek nya. kan...lawak...lawak..







Jumaat, Mei 14, 2010

Big Fish Moment With Pizza Hut

hye readers,

meskipun hari ibu dah 5 hari berlalu tapi tak semestinya kita tak boleh nak bergembira dengan ibu kita kan. setiap hari merupakan hari ibu, jadi bila-bila masa pun kita boleh celebrate hari ibu ini.
sempena hari ibu, saya baru berkesempatan untuk bawa mama dan keluarga saya keluar untuk dinner sama-sama. Destinasi pilihan keluarga saya ialah Pizza Hut.
sekarang ni memang banyak restoran makan segera yang menjadi pilihan berbanding kedai makan yang biasa, sebab faktor kebersihan.
Korang semua tahu kan sekarang ni di Pizza hut ada pizza terbaru. Fish King Pizza Atau bila di translate kan Pizza Raja Ikan. Ha Raja ikan, Bukan Ikan jaws yer korang.
Pizza ikan ini lebih kepada makanan laut didalam pizza, sebab bila kita makan, akan ada macam-macam. sekali gigit rasa ketam, dua kali gigit rasa udang. memang sedap tak terkata. Rasa macam nak pergi lagi, tapi siapa yang nak belanja ni.
                                           ni lah gambar pizza raja ikan


                                    mama dan saya, i love you mum

                                           sup cendawan yang sangat delicious


                                         hidangan yang sungguh lazat


burppppppp...alhamdunillah. kenyang sangat-sangat...